Már minimális alkoholfogyasztás is növelheti a daganatos betegségek kockázatát

Már minimális alkoholfogyasztás is növelheti a daganatos betegségek kockázatát

A Washingtoni Egyetem kutatói egy átfogó elemzés során megállapították, hogy már a csekély mértékű alkoholfogyasztás is növeli számos daganatos megbetegedés kockázatát.

A tanulmány rámutat arra is, hogy az egészségügyi hatások megítélésekor nem határozható meg egységesen biztonságos mennyiség az alkoholból.

A szakemberek összesen 843 olyan tanulmányt vizsgáltak felül, amelyek 1963 és 2023 között jelentek meg. A cél az volt, hogy felmérjék az alkoholfogyasztás és 20 különböző egészségügyi állapot közötti kapcsolatot. Az eredményeket egy 0-tól 5 csillagig terjedő skálán értékelték, amely a rendelkezésre álló bizonyítékok erősségét és következetességét mutatta meg.

Tíz ráktípus kialakulásához járulhat hozzá az alkohol

A daganatos megbetegedések esetében az elemzés rendkívül egyértelmű és következetes eredményeket hozott. Összesen tíz ráktípusnál  – köztük a garat-, a vastag- és végbél-, a nyelőcső-, a mell-, a máj-, a hasnyálmirigy-, valamint a prosztataráknál – mutattak ki közvetlen, káros összefüggést az alkoholfogyasztással.

A megállapítások szerint már kevesebb mint napi egy alkoholos ital elfogyasztása is növeli ezen daganatok kialakulásának esélyét, a kockázat pedig a bevitt alkohol mennyiségével egyenesen arányosan emelkedik. A rák mellett az alkoholt a májbetegségek (például a májzsugor), valamint a hasnyálmirigy-gyulladás magasabb kockázatával is összekötötték, és bár gyengébb szinten, de a légúti fertőzésekkel és a tuberkulózissal is találtak összefüggést.

Összetett hatások a krónikus betegségeknél

A szív- és érrendszeri, a neurológiai, valamint az anyagcsere-betegségek esetében a vizsgált kapcsolat jóval összetettebb, így ezek az állapotok a bizonyítékok alapján az 1 és 2 csillagos kategóriába kerültek. Az adatok arra utalnak, hogy az alacsony vagy közepes mértékű alkoholfogyasztás összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség és az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával, azonban nagyobb mennyiségű ivás esetén ez az összefüggés megfordul, és a kockázat növekszik.

Emmanuela Gakidou egészségügyi közgazdász ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az utóbbi eredmények nem az alkoholfogyasztást népszerűsítik, hanem csupán a rendelkezésre álló bizonyítékok vegyes és bonyolult mivoltára mutatnak rá.

A kutatás korlátai

A vizsgálat egyik gyenge pontja, hogy a felülvizsgált tanulmányokban szereplő adatok gyakran a résztvevők önbevallásán alapultak. Emellett jelentősen eltértek abban is, hogy milyen mértékben vették figyelembe az egyéb kockázati tényezőket, mint amilyen a dohányzás vagy az étrend. Mivel a kutatók konzervatív elemzési megközelítést alkalmaztak, lehetséges, hogy a valós egészségügyi kockázatok még annál is magasabbak, mint amit ezek a statisztikák mutatnak.

Andrew J. Collins